Zonguldak 1 Şubesi
413 | | | 21-12-2015
DİN EĞİTİMİN TEMEL PARADİGMALIRI?
Selim Dervişoğlu

Türkiye de din eğitimi genel anlamada bakir bir konu olarak kalmıştır. Son yıllarda konu üzerine yoğunlaşmaya başlasa da olay, içerik bakımından çok enerji sarf ettirilmek gereken bir olaydır. Genel de eğitim sisteminin ve eğitim algısının derin bir değerlendirmeye bağlı olarak da din eğitimin analiz çözümleme tespit yapılıp çözümler aranmalıdır.

 

Öncelikle eğitim açısından değerlendirme yapacak olursak; Eğitimden bu iki açıdan beklenileni elde etmek temel hedeflerdendir. Birincisi birey açısındandır ki kişilik kazandırmayı amaçlaması ile birlikte kendisi için gerekli olan gereksinimleri, bilgileri ve bunların kullanımını da içermelidir. Bu eğitimin meşruiyeti, bireyin gelişimi, ihtiyaçlarını giderme ve çözebilme açısından hayati öneme sahiptir. Birey açısından, eğitimin kişilik oluşturması, bilgilendirilmesi ihtiyaçlarını karşılaması yönlendirme, kendisine gelecek sağlaması gibi etmenler eğitimin birey tarafından beğenilmesini sağlar, ilgiyi artırır. İlgi ve alakanın azalması gereksinim ve istek duymayı zora koşar. Bu da eğitimde kaliteyi düşürür.

Olayın başka bir boyutu  Eğitimin bilgiye yaklaşımı ve o atfettiği değer.Modern eğitimin bilgiye  ve surece ilişkin kazanımlar bulunan toplumun sosyoekonomik ,kültürel yaklaşımı ile ilgilidir.Zira Bir toplumun gerçekliği ile diğer toplumların gerçeklikleri farklıdır.Örnek üzerinden gitmek gerekirse Batı toplumunun eğitim ve bilgiye yaklaşımı bizin açımızdan temel farklılıklar arz etmektedir.

Eğitime gerçeklik üzerinden değil;  ürünler ve kazanımlar üzerinden yaklaşmak, sonuç süreç bağlamını koparmak ve bilginin  ve surecin ,hakikatini ıskalamaya neden olacaktır.Yani bilgiyi kökünden koparmak ayırmak bilginin ahlakını da ?? yok etmeye neden olacaktır. Yani bilgi güce ve hükmetmeye başladığında düzen tertipten çok kaos ve problem kaynağı olacaktır.

 

Bilgi çıkış gerçekliği ve hedefini doğru koyulmazsa vicdan ve sorumluluk üretmez bilakis bu değerleri ortadan kaldırır. Bilginin değersizleştirilmesi tanımlama ile ilgilidir; tanımı bir alt bir üst kategori ile tanımlamak,  yani orijinin den koparmak bilginin değersizleşmesi ve etkisizleşmesinde beraberinde getirir.Yani bilgi hakikatin nesnesi iken bir anda öznesi  durumuna gelir .Bu durum çözümsüzlüğün ve kargaşanın başlama noktasıdır.Modern eğitimin diğer bir yönü de bilgi kategoriktik bağlamsızlık  boyutu ile ele alır ve kainatta uyum ahenk düzen ve gerçekliğin bozulmasına neden olur.Maalesef çoğulcululuk adı altında bilgi aslında tek tipleştirici ve beceri ve yeteneği görmezden gelen  yaklaşımı ile farklı kültürlerde ve farklı toplumlarda eğitim tüketim ve dejenerasyon ve atalet ,yıkıma neden olmaktadır.

 

Derin bir mantalitesi olan ve kaynağı itibarı ile insan evren Allah ilişkisini ahengini uyumunu öngören, genç bireylere hangi disiplinler yardımı ile hangi şekilde ve neye dayanarak vermek gerek .İthal bilgi sistemleri ve atıl örneklem ve arkaik epistemolojik yaklaşımlarının  neler olacaktır.Din öğretimin temelini çok büyük oranda teşkil eden Etimoloji ,değerler sorunu ,dil sorunu ve tarihsellik sorunu nasıl çözümlenecektir. Bilindiği üzere durum Everest tepesinin Yüksekliğini yada matematikten polinomları öğretmek gibi bir şey değildir. Zira Din eğitim çok derin sosyolojik etkiye sahiptir.   Çevremize baktığımızda  bunu net bir şekilde göreceğiz Eğer çağı yakalamak ,analitik düşünceli ,üretken ve uluslar arası ilişkilere duyarlı bireyler oluşturmak istiyorsanız bu konulara derin,derin kafa yormalısınız ..Sorun derin analiz tespit ve çalışmalar isteyen ama çözümü olan bir sorundur.Yeter ki  emek enerji sarf edilsin

 devam edecek

Tüm Yazılar
1 GELECEĞİN EĞİTİM SÜREÇLERİ
2 Sanayi Sonrası Toplum
3 Anlam Dili Kurmak
4 MODERN / EĞİTİMİN / AÇMAZLARI?
5 DİN EĞİTİMİN TEMEL PARADİGMALIRI?
6 İSLAMA FOBİ NE DİR ?
7 BOZUK DİN ALGISI
8 DİNDAR NESİL YETİŞTİRMEK
9 EKMEK KÖMÜR ADALET
10 BİR VEDA NIN ANATOMİSİ?